CV

Opleidingen

1987-1990   MDG-MK
                   richting: grafische vormgeving

1991            Kunstacademie Arnhem
                   richting: mode en illustratie

1992-1997   Kunstacademie Minerva Groningen
                   richting: tekenen, schilderen en grafiek
                   en verschillende certificaatcursussen
                   
Toelichting van Joyce

"Het 'voetenwerk' is uit het 3e academiejaar
(De 5-jarige avondopleiding afgerond in 3,5 jaar).
Ik heb toen een jaar alleen maar voeten gedaan, wel 30 werken, allemaal verkocht (o.a. aan een docent).
Ik heb toen ook allemaal lessen overdag bijgewoond van de docenten.
Mijn favorieten waren Gouke Nooteboom, Jan Kuipers, Johan van Oord en Assaf ben Menaghem.
Overdag werd er les gegeven door Matthijs Roling en Wout Muller. 
Misschien een beetje vreemd, maar ik vond ze zo ontzettend goed dat ik bang was dat een te grote invloed op mijn werk te zien zou zijn. Ik wilde echt een geheel eigen stijl ontwikkelen.
In het tweede jaar hield ik het aanvankelijk voor gezien maar gestimuleerd door medeleerlingen, heb ik doorgezet.
Het vierde jaar maakte een zwangerschap het noodzakelijk de studie te onderbreken. 
Toen ik na een jaar terugkwam, kon ik meteen 'cum laude' afstuderen.
Dat was op zich ook al bijzonder, eigenlijk kon dat niet, want die vermelding was net afgeschaft..."




1992-1996  Diverse portretopdrachten en exposities.
                  Ook decoropdrachten voor o.a. "de Parade"
                  en de Oosterpoort

1997  Eindexamen Minerva Groningen
         Al het eindexamenwerk verkocht o.a. aan Piet Hein Eek

1998  Solo-expositie, opening door Piet Hein Eek
         Galerie Vieleers - Salon d'art, Amsterdam
1998  PAN Amsterdam met Galerie Marijke Raaijmakers
1998  Groepsexpositie Galerie Marijke Raaijmakers,  Grubbenvorst
1998  Expositie familieportret in samenwerking met Ernst Eijkhout
         Galerie Nr.16, 's Hertogenbosch


1999  Portretopdracht Bisschop Möller i.o.v. Bisdom Groningen
1999  Groepsexpositie Galerie Husstege, 's Hertogenbosch
1999  Groepsexpositie met o.a. Klaartje Pander en Hessel Miedema
         Galerie Jacoba Wijk, Groningen
1999  Solo-expositie Galerie Vieleers, Amsterdam
1999  Groepstentoonstelling met fotografen, o.a. Paul Meek
         USVA, Groningen 

Toelichting op de expositie



































2000  Holland Art Fair, Den Haag met Galerie Vieleers - Salon d'art
2000  Groepsexpositie bij Galerie Vieleers - Salon d'art,
         Amsterdam
2000  Kunst RAI Amsterdam met Galerie Vieleers - Salon d'art

2001  Groepsexpositie met o.a. Klaartje Pander en Cor Groenenberg
         Galerie Jacoba Wijk, Groningen
2001  Werk aangekocht door CBK-Groningen
2001  Werk aangekocht door Drents Museum
2001  Kunst-RAI Amsterdam met Galerie Vieleers - Salon d'art

2001  Solo-expositie geopend door Frank Hutschinson
         Galerie Vieleers - Salon d'art, Amsterdam

Toelichting van Joyce

"Het onderwerp van mijn schilderijen tijdens mijn eindexamen in '97 was o.a. het weergeven van de menselijke eenzaamheid; de fragiele schoonheid hiervan. In de jaren die daarop volgden kwamen er schilderijen als Ego, Maxima Culpa en Quo Vadis. Latijnse titels als metafoor voor mijn zoektocht/reis. (als Odysseus) De personen waren veelal kaal en nagenoeg bloot om zo tot een essentieel, helder en kwetsbaar mogelijk portret te komen.

Voor mijn schilderijen fotografeer en schets ik veel. Daarvoor gebruik ik modellen welke ik allerlei houdingen laat aannemen. lk ontdoe ze van allerlei persoonlijke elementen zoals haar (haardracht en kleur) en kleding. Hierdoor ontstaan er een soort androgyne wezens waarbij de nadruk veel meer op de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal / communicatie komt te liggen. De dan ontstane vervreemde gedepersonaliseerde personen plaats ik in geënsceneerde situaties, wat doet denken aan film-stills of theater. De ruimte waarin zij zich bevinden is meestal niet goed toegankelijk omdat er zich vaak een "blinde muur" bevindt of het lijkt een gesloten verengde ruimte te zijn, met het licht schuin van boven. Dit plaatst de personen nadrukkelijker op de voorgrond.

Voor deze serie "BIG WIGS" heb ik gebruik gemaakt van allerlei rubberen pruiken (big wigs) en ander kunstmatig / mechanisch materiaal. Toch blijken deze op het oog onpersoonlijke koude big wigs persoonlijker dan gedacht. Tijdens de expositie zullen er ook een aantal kleine voorstudies te zien zijn."


Toelichting op het werk in het expositie programma 2001/2002 van Galerie Vieleers - Salon d'art

De schilderijen van Joyce Eijkhout tonen de onvoorstelbare kracht van het individu. Daar maakt ze iconen over. Onze aandacht voor de personages wordt versterkt door de centrale plaatsing, het oude perspectief en het krappe formaat doek waarin de figuren zijn gevangen. De figuren lijken contact met ons te willen zoeken maar zijn ook vast besloten niet uit hun eigen wereld te treden.




2002  Werk aangekocht door CBK-Amsterdam
2002  Tentoonstelling SBK-Haarlem
         Alle werken aangekocht door SKB en de Gemeente Haarlem

2002  Groepsexpositie met o.a. Sam Drukker
         Galerie Vieleers - Salon d'art, Amsterdam


Toelichting van Joyce

De aanleiding voor mijn schilderijen zijn mensfiguren, fictieve personages, welke ik gecentreerd op het doek plaats. De toevoeging van allerlei elementen minimaliseer ik zoveel mogelijk, om zo tot een essentieel, helder en kwetsbaar portret te komen. Door de ruimte "leeg" te laten en een heel centraal perspectief te nemen komt de nadruk nog meer op de persoon te liggen. Er ontstaan andere beelden. Niets is wat het lijkt te zijn. Ik ervaar mijzelf als katalysator, ik neem de wereld om mij heen op en reageer met schilderijen.


2003  Kunst-RAI Amsterdam met Galerie Vieleers - Salon d'art
2003  Groepsexpositie met o.a. Annemarie Busschers en
           Annelies Middel         

         Emden, Duitsland
2003  Deelname uitwisselingsprogramma van het Drents museum
         met Warschau, Polen



2004  Groepsexpositie met o.a. Eline Peek
         Galerie Jacoba Wijk, Groningen
2004  Werk aangekocht door Drents museum
2004  Illustratieopdracht voor het boekje
           "Gebundelde zonden" van De Grof Lyrische School

2004  Opdracht Uitgeverij Wolters-Noordhoff
          Leesplank "Aap, Noot, Mies" naar Cornelis Jetses
          t.g.v. de tentoonstelling "100 jaar Ot & Sien"
          aangeboden aan H.K.H. prinses Amalia













Leesplankje van H.K.H. prinses Juliana dat als voorbeeld diende



2005  Portretopdrachten o.a. van Maya Wildevuur
2005/2006 Groepsexpositie met Ben Rikken en Miguel Macaya
          Galerie Vieleers - Salon d'art, Amsterdam

Toelichting van Joyce

"Ik kon vorig jaar een vitrinekast met 300 opgezette kanaries van een verzamelaar overnemen. Daar schilder ik nu vogels van. Soms in combinatie met “wipkipjes” en ander mechanisch "Made in Taiwan" speelgoed.  Het formaat is in tegenstelling tot de doekmaten van voorgaande jaren een stuk kleiner, rond de 40 x 20 cm, olie op paneel, of zelfs maar enkele cm groot. Dit is eigenlijk toevallig ontstaan: ik had vorig jaar de opdracht om het originele leesplankje van Cornelis Jetses (In opdracht van Wolters Noordhoff en geschonken aan de toen 5 jarige prinses Juliana) te schilderen. Het was bestemd voor de pasgeboren Amalia. Een enorme uitdaging want het was inmiddels jaren geleden dat ik klein had gewerkt, maar zo klein als dit ? Het was aanleiding om voor mijzelf ook weer eens een stuk kleiner te gaan werken. Dat is de achtergrond van de schilderijtjes die ik nu ook toon".

"In de jaren 70 en 80 werd er veel gebruik gemaakt van die fantastische behangen. Een groot bos, de Alpen of een tropisch strandbehang waren niet ongebruikelijk in de woonkamer. Een heerlijk ruimtelijk effect en je was ook nog regelmatig op vakantie. Waarschijnlijk zelfs een goede remedie tegen heimwee. Mocht je nog van plan zijn te emigreren, neem dan standaard je eigen behangetje mee. Het zal ongetwijfeld zijn oorsprong hebben gevonden in de achtergronden van theater en fotografie. Het was vroeger heel gebruikelijk dat er een geschilderde achtergrond was, wanneer je je liet portretteren. Zo kon het beroep aangegeven worden, maar ook het ruimtelijke effect gaf veel meer diepte aan een foto. Een lichtmatroos of marinier kon zich aan de andere kant van de wereld laten vereeuwigen en dit naar zijn moeder sturen. Op veel plaatsen op de wereld is dat nog steeds heel gebruikelijk. Bijvoorbeeld vanuit Indonesië worden er zulke prachtige foto 's naar familie in Nederland gestuurd. Maar ook in Nederland kun je zo vereeuwigd worden. Had je liever een ander beroep gehad of zou je voor een dag een ander willen zijn, dan kun je je bijvoorbeeld als Urker visser met authentieke achtergrond laten vereeuwigen. En op klompen natuurlijk. Tegenwoordig gebruikt men vooral de computer om een virtuele werkelijkheid te creëren. Deze gegevens fascineren mij mateloos en zijn de ingrediënten voor mijn nieuwste schilderijen".


Toelichting op het werk

De mens is het uitgangspunt in het werk van Joyce Eijkhout. Veelal tweelingen of meerlingen in geënsceneerde ruimten. Het geeft de schilderijen van Joyce een extra vervreemdend effect, waardoor er als toeschouwer gemengde gevoelens kunnen zijn.
Joyce Eijkhout: "In mijn werk word ik gedreven door nieuwsgierigheid naar de grens: hoever kun je al die verschillende elementen combineren en doorvoeren zonder dat het aan geloofwaardigheid verliest en met behoud van het oorspronkelijke onderwerp".

2006  Pinksterweekend-expositie
           Galerie Yvonne Visser, Nijlande
2006  Oktober/November Groeps-expositie met Miguel Macaya
           Galerie Vieleers - Salon d'art, Amsterdam


Toelichting op het werk

In Japan worden al eeuwen lang houtsneden gemaakt, die oorspronkelijk werden gebruikt in plaats van het geschreven woord en als begeleiding bij boeddhistische teksten. De Ukiyo-e (ofwel: pictures of the floating world) zijn houtsneden uit het Edo-tijdperk (1600-1868), waarin de kunstenaars hun inspiratie haalden uit de enorm gevarieerde wereld van entertainment. In houtsneden legden ze de atmosfeer van literaire en beeldende kunst, theater en "vrouwelijk vermaak" vast. Deze printen vervulden eenzelfde, behoefte als de pin-ups of idolen foto's uit de wereld van de film, muziek en entertainment van onze tijd.


2007  Galerie Vieleers - Salon d'art, Amsterdam
          Afscheidsexpositie i.v.m. opheffing galerie
2007  Januari/April "Vooruitzien vol verwachting"
          Museum voor Figuratieve kunst De Buitenplaats, Eelde
          met o.a. Annemarie Busschers en Tamara Muller


2008  Art Mix Gallery, Antwerpen
         Groepstentoonstelling met Paul Boswijk en Joost Doornik
2008  Werk aangekocht door Gemeente Haarlem


2009  TV programma "Sterren op het doek" van omroep Max
           De schrijver Jan Siebelink wordt geportretteerd
















Klik hier voor Joyce Eijkhout in 'Sterren op het doek'



2011   Maart/April -  "Prettig kennis met u te maken"
          museum+galerie Van Lien, Fijnaart

2011   September
          Smelik & Stokking, Den Haag


2012  Januari e.v.
         Ann's Art - de galerie in Vos Interieur, Groningen
2012  Februari/Maart
         Smelik & Stokking Galeries, Amsterdam
         Groepsexpositie met Antonio Fuertes

2013  Februari e.v.
         Galerie Rolf Laimböck, Amsterdam
2013  Maart
         Portret Jan Siebelink opgenomen in het Schrijversprentenboek,
         een speciale uitgave bij de grote overzichtstentoonstelling
         in het Letterkundig Museum te Den Haag, "Het wonder dat mij is
         geschied" t.g.v. de 75e verjaardag van de schrijver
2013  5 juli t/m 15 september
         Deelname aan OSTRALE'013 - Dresden (Dld.)
2013  5 september t/m 5 oktober
         ann's art - de galerie in Vos Interieur, Groningen 

Toelichting op het werk  
  
Joyce Eijkhout (1968) studeerde in 1997 met figuratieve schilderijen cum laude af aan kunstacademie Minerva te Groningen. Zij schildert altijd mensen die het beste te typeren zijn als androgyne wezens. Alle persoonlijke elementen zijn namelijk aan de door haar geschilderde mensen onttrokken, waardoor alle aandacht naar de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal gaat. `De ontstane vervreemdende gedepersonaliseerde personen plaats ik in geënsceneerde situatie, die doet denken aan film-stills of theater. De ruimte waarin zij zich bevinden, is meestal niet goed toegankelijk omdat er zich vaak een "blinde muur" bevindt of het lijkt een gesloten verengde ruimte te zijn, waarbij ik speel met perspectief om de aandacht te krijgen waar ik het hebben wil', aldus Eijkhout. In deze expositie, de eerste sinds jaren, is zij aan het bellen met zichzelf. `De wereld lijkt aanzienlijk groter te zijn geworden door internet en het makkelijk delen van allerlei informatie, maar tegelijkertijd ook een stuk kleiner, omdat je in je eentje helemaal gefocused bent op dat scherm en dat hele gebeuren een enigszins geïsoleerd gevoel kan geven. Wat vertel je wel, wat niet, wat laat je zien en wat niet? Heb je wel contact, zit je wel op dezelfde golflengte? Maar bovenal, versta ik mezelf wel goed?'. 
Antwoorden vinden we wellicht in haar nieuwste olieverfschilderijen.







2014  1 augustus t/m 31 oktober
          Expositie Martini Ziekenhuis, Groningen

2015  Interview Walter van Teffelen >>> klik hier


28 november tot 2 januari
Ann's Art, Groningen
Toelichting op het werk
De keuken begint een danszaal te worden en het is nog maar net begonnen.
Joyce Eijkhout (1968) studeerde in 1997 af aan kunstacademie Minerva te Groningen.
Voor haar meest recente schilderijen nam zij het idee `situaties aan de keukentafel’ als uitgangspunt, gegoten in een jaren '50 jasje.
Al werkende bleek dit thema veel te beperkt, Eijkhout kreeg zin om juist de beweging uit die keuken, richting andere locaties te schilderen.
Hierdoor ontstonden er doeken waarop meiden zich klaar maken voor de nacht. Het gaat over losbreken, dansen met het zelf. Verleiding, verlangen, lust, sex en erotiek, alles komt langs. De doeken zijn van een relatief groot formaat en dat in een tijd waarin klein werk toegankelijker is. Het recente werk ervaart Eijkhout zelf als een soort klassiek thema, wat volgens haar vraagt om groot formaat. De komende maanden zal zij zich op andere grote en historisch bestaande thema’s storten, zoals het vlot van Medusa.
Juist die drang naar vernieuwing maakt Joyce Eijkhout zo’n interessante kunstenaar. Telkens weer daagt zij zichzelf uit om op zoek te gaan naar het onbekende. Een constante factor is haar perfecte techniek. Voor deze laatste serie werkte Eijkhout veel ton-sur-ton.